Sarok fájdalom (calcaneodynia), sarkantyú

A saroktáji fájdalom viszonylag gyakori panasz. A sarok területe a járás során igen nagy terhelésnek van kitéve, így bármilyen károsodás, gyulladás, túlterhelés hamar saroktáji fájdalomhoz vezet. A leggyakoribb okok, melyek a láb hátulsó részén fájdalmat okozhatnak:

• talpi sarkantyú
  • hátsó sarkantyú
  • az Achilles ín gyulladása
  • a sarokcsont cisztája
  • a sarokcsont törése

A talpi sarkantyú a fentiek közül is a leggyakoribb betegség. Valójában a fájdalmat nem a talpi csontkinövés - sarkantyú - okozza, hanem a láb túlterhelése miatti csonthártya gyulladás. A csontkinövés csak elhúzódó esetekben alakul ki a csonthártya gyulladás következtében, és csak igen ritkán nő akkorára, hogy műtéti eltávolítást igényeljen. Mivel a fájdalom oka a gyulladás, így a kezelés is elsősorban a gyulladás csökkentésére irányul, nem a csontkinövés eltávolítására.
A fentiekhez hasonló okokból alakulhat ki a sarokcsont hátulsó felszínén is sarkantyú az Achilles ín túlterhelése, gyulladása miatt. Ez ritkább kórkép, de itt a csontkinövés általában zavaróbb a cipő nyomása miatt, így gyakrabban kényszerülünk műtéti eltávolításra.
Hogyan kezelhető a saroktáji fájdalom? A talpi sarkantyú kezelésében nagy szerepe van a megfelelő, kényelmes cipőnek, és az abba elhelyezett speciális talpbetéteknek. Ezek lehetnek lyukasztott sarokpárnák, vagy szilikonos, zselés sarok-ékek. Fizioterápia, terápiás röntgen besugárzás a gyulladást jól csillapítja. Amennyiben a fentiek nem hoznak érdemi javulást, az érzékeny, gyulladt csonthártya fájdalma injekciós gyulladáscsökkentővel igen eredményesen kezelhető. Legvégső esetben a csontkinövés műtéti eltávolítása hozhat megoldást az elhúzódó fájdalmakra.
A hátulsó sarkantyú általában kényelmes, puha sarkú cipőben nem okoz lényeges panaszt. Ha nagyra nő, műtéti eltávolítása indokolt.