Porc rendellenességek, porckopás (artrózis)

Az ízületeket alkotó csontvégek felszínét igen ellenálló, erős üvegporc réteg borítja. Ez a felszín biztosítja az ízületek sima mozgását. Az üvegporc igen kevés sejtet tartalmaz, emiatt regenerációs képessége elég csekély.

porckopás (artrózis)

Az ízületi porc kopása igen gyakori betegség, minden ízületben előfordulhat, jellemzően a nagy terhelésnek kitett alsó végtagi ízületekben, az ágyéki gerincen alakul ki. Ritkábban a könyök, a váll ízületei is érintettek lehetnek.
Kialakulásának okát nem mindig tudjuk pontosan, de számos olyan tényező ismert, mely a porckopást előidézheti, pl:

• túlsúly
  • kifejezett mozgásszervi túlterhelés
  • az ízületek vagy csontok tengelyeltérései
  • autoimmun ízületi gyulladások
  • az ízület sérülései

A fenti tényezők egy része megelőzhető (túlsúly csökkentése, rendszeres, de nem túl megerőltető sport-tevékenység). Az ízületek, csontok kifejezett tengely-eltéréseinek műtéti korrekciója az ízület korai kopását megelőzheti.
A porckopás kezdeti szakaszában jellemző a terhelésre jelentkező ízületi fájdalom, valamint a hosszabb pihenés utáni első mozgások fájdalmassága. Ilyenkor az ízületi porcfelszín felrostozódása figyelhető meg. A fokozatosan leváló kisebb porcdarabok miatt az ízület gyulladását eredményezi; utóbbi felelős a fájdalom kialakulásáért.
Teendők a korai szakban: a cél az ízületi gyulladás csökkentése, a fájdalom megszüntetése, a kiváltó ok kezelése. A lehetőségek:

• gyulladáscsökkentő gyógyszer, kenőcs
  • gyulladáscsökkentő injekció
  • tablettás porckészítmény
  • ízületi kenést biztosító ízületi injekció

Súlyosabb porckopás esetén az érintett ízület fájdalma fokozódik, állandósul, és az ízület mozgásterjedelme is csökken. A mozgásbeszűkülés egyik oka maga a fájdalom, de az ízületben a porcfelszín szélein csontfelrakódások is megjelennek, melyek a mozgáspályát tovább szűkítik. Ha az ízületi porcfelszín teljesen elkopott előtérbe kerülnek a műtéti megoldások. Egyes ízületek alkalmasak a porcfelszín műfelszínnel való megpótlására (protézis beültetésre). Kifejezetten deformált, alig mozgó, teljesen elkopott, nagy terhelésnek kitett ízület esetében az ízület műtéti elmerevítése biztosítja fájdalom-mentességet.

porc felpuhulás (chondropathia)

Az ízületi üvegporc felszín igen ellenálló a nagy terhelésnek. Ha azonban a megszokottnál nagyobb terhelést kell elviselniük, a porc állománya felpuhulhat. Ez az állapot viszonylag hamar porckopásba megy át, így időben történő kezelése igen nagy jelentőségű. Az ízületi porc felpuhulását mérsékelt terhelési fájdalom jelzi.
A kezelés: tablettás porckészítmény szedése, ill. porcpótló injekciós kúra felvétele. Egyes esetekben műtét is szóba jön.

porcsérülés, porcleválás

Baleset során gyakran sérül az ízületi üvegporc felszíne. Ütés során kifejezett felpuhulás jöhet létre, míg a másik két esetben a porcfelszín egy része lepattan, leválik csontos alapjáról. Ez a darab az ízület beakadását eredményezheti. Porcleválás során az ízület általában kifejezetten beduzzad, bevérezhet, erős fájdalom jelentkezik.
A sérülés során lepattant porcdarabka műtéti eltávolítása indokolt arthroscopos úton. Ha a porcdarab az ízület terhelő felszínéről pattan le, akkor az ízület kevésbé fontos széli részeiről ún. mozaik plasztikával átültethető a porc a terhelő zónába.
Az csont elhalás talaján létrejött porcleválás felszínpótló protézis beültetését teszi szükségessé.

izületi gyulladás okozta porckárosodás

A reumás ízületi gyulladásos kórképek az ízületi fájdalmat okozó betegségek egyik jellegzetes, különleges csoportját képezik. A porcfelszín széli részein a túlburjánzott ízületi belhártya rákúszik az üvegporc felszínére és tönkreteszi azt. Ennek eredménye a porcfelszín gyors kopása.
A gyulladás aktív szakában az ízületbe adott szteroid tartalmú injekció a folyadéktermelést, és a porckárosodást megállíthatja.
A porcfelszín károsodásának megállítására esetleg szükség lehet az ízület teljes műtéti feltárása, és a belhártya részleges vagy teljes eltávolítása.