Derékfájás (Lumbago, Isiász)

A gerinc fájdalom az egyik leggyakoribb mozgásszervi panasz.

Az alsó, ágyéki szakasz fájdalmát nevezzük derékfájásnak (lumbágó-nak).

Ez a leggyakrabban érintett terület, itt alakul ki a leggyakrabban gerinc fájdalom.

A derékfájás okai: gerincferdülés, porckorong betegségek (előboltosulás, porckorongsérv), a csigolyák szélein kialakuló elmeszesedések (csontcsőrök), csigolya összeroppanás (csontritkulás vagy baleset miatt), csigolya-elcsúszás, baleset utáni állapotok (rándulások), gerinc fejlődési rendellenességek.

A derékfájás gyakran jár együtt az alsó végtagokon jelentkező panaszokkal (csíkszerűen lesugárzó fájdalom, zsibbadás, érzés-csökkenés, esetleg izomgyengeség, bénulás). Az ilyen állapotot isiásznak nevezzük. Az isiászt a gerincvelőből kilépő ideggyökök összenyomása (kompressziója) okozza.

Az isiász (Lumboischialgia) leggyakoribb oka porckorongsérv vagy a gerinc kisizületeinek előrehaladott kopása miatti meszesedés. Ilyenkor a gerincből kilépő ideggyök nyomás alá kerül, és a fájdalom az ideg lefutási területén lesugárzik.

A nyaki gerinc fájdalma is viszonylag gyakori panasz.

A nyaki gerincfájdalom okai hasonlóak az előbb felsoroltakkal (lásd ágyéki gerinc fájdalom).

Gyakran előforduló panaszok: fejfájás, szédülés, vagy a felső végtagon (karok, alkar, kezek) jelentkező zsibbadás, és oda kisugárzó fájdalom.

A gerinc fájdalom okának tisztázására az alapos betegvizsgálat mellett sok esetben szükség van röntgen felvétel elkészíttetésére. Ha porckorong sérv alapos gyanúja fennáll, vagy más súlyos betegség nem zárható ki (pl. gerinctumor), akkor mágneses rezonanciás (MR) vizsgálat vagy komputertomográfiás (CT) vizsgálat is szükséges lehet.

A gerinc fájdalom kezelési lehetőségei :

• csoportos gerinctorna (száraz- vagy vízi -torna kezelés)
  • speciális gerinctorna kezelések (pl. posckorongsérv esetében a McKenzie torna, vagy gerincferdüléses gyerekeknél a Schrott therápia alkalmazása)
  • életmódbeli változtatások (testsúly csökkentés)
  • gyógyszeres kezelés
  • a gerinc helyi injekciós kezelése
  • gerincfűző, nyaki támasztó gallér
  • műtét

Az injekciós kezelés során a gerincoszlopból kilépő ideggyökök mellé juttatunk gyulladáscsökkentő anyagot, ami általában gyorsan és jelentősen enyhít a panaszokon.

A háti gerinc fájdalma ritkábban fordul elő. Oka leggyakrabban gerincferdülés, a háti gerincszakasz kopásos elváltozásai, vagy csigolya összeroppanás (előrehaladott csontritkulásban szenvedőknél gyakori). Ha a háti gerincből kilépő ideggyök nyomás alá kerül, akkor a borda mentén előre sugárzó fájdalom jelentkezhet.