Térdizületi porc-kopás (Gonarthrosis)

AA térdízület kopása (artrózisa) nagyon gyakori betegség.
Térdkopás okai:

• a térdízület sérülései (pl. porcsérülés, izületbe hatoló törések)
  • túlterhelés (pl. túlsúly következtében)
  • a térd tengely-eltérései
  • az autoimmun kórképekben jelentkező ízületi gyulladások (pl. RA)

A fent felsorolt okok egy része megelőzhető (pl. túlsúly csökkentése, rendszeres, nem túl megerőltető testmozgás pl.: szobakerékpározás, úszás).

A térdízület kifejezett tengely-eltéréseinek műtéti korrekciója a térdízület korai kopását megelőzheti.
Autoimmun betegségek napjainkban gyógyszeresen jól egyensúlyban tarthatók, így sok esetben megelőzhetőek a gyulladásos betegségek okozta későbbi porckárosodást.

A térdízületi kopás kezdeti szakasza lehet teljesen tünetmentes is, később jellemzőek a terheléskor jelentkező fájdalmak (pl. lépcsőzéskor), illetve ugyancsak később megjelenhet a térdizület nyugalmi fájdalma is, amely már egy előrehaladottabb térdizületi kopást jelent.

Kezdetben csupán a porcfelszín felületes rétegei érintettek, ilyenkor a porcfelszín felrostozódik, felülete érdes lesz. Ez a felületi egyenetlenség adja a legtöbbször már a térdízületi kopás első fázisában jelenlévő, mozgáskor jelentkező hangokat (ropogást).

A felrostozódott ízületi porcfelszínből idővel egyre több darab válik le, ezzel az ízületi belhártya gyulladását idézi elő. Ezek a gyulladásos szakaszok (reaktív arthrosisos szakasz) a betegség lefolyása alatt hullámzóan váltja egymást a térdízület nem gyulladásos (nyugalmi) szakaszával. Ez azt jelenti hogy egy arthrózis lefolyása időben hullámzó lefolyást mutat.

Az ízületi belhártya gyulladása egy idő után az ízületi folyadék felszaporodását eredményezi, ilyenkor a térdízület kifejezetten duzzadt lesz, a szabad ízületi folyadék ha nagy mennyiségben van jelen akkor jól tapintható. Ebben az esetben célszerű az ízületi folyadék leszívása, ugyanakkor szteroid gyulladáscsökkentő készítmények adása a térdízületbe.

Korai térdízületi kopás esetében milyen kezelések javasoltak?

Amennyiben a térdízületi belhártya gyulladása és jelentős ízületi folyadékszaporulat észlelhető, akkor a következő dolgok javasoltak:,

• pihentetés, borogatással (jegeléssel)
  • gyulladáscsökkentő gyógyszerek szedése
  • gyulladáscsökkentő injekció (szteroid készítmények adása az érintett ízületbe)
  • porcregenerációt elősegítő étrendkiegészítők rendszeres, hosszú távú szedése javasolt
  • ízületi kenést biztosító Hyaluronsavat tartalmazó készítmények ízületbe adása
  • amennyiben a fent felsoroltak nem hoznak megfelelő javulást, akkor térdtükrözés (arthroscopia) javasolt.

Előrehaladott térdízületi porckopás esetén az elkopott ízületi felszín térdízületi protézis (erről bővebben a térdízületi protézis beültetés fejezetben) beültetésével kezelhető, amely képes egy fájdalmatlan ízületi mozgást biztosítani.

MIKOR ÉRKEZIK EL A TÉRDPROTÉZIS BEÜLTETÉSNEK IDEJE?

Alapos szakvizsgálással meghatározható, hogy meddig érdemes konzervatív eszközökkel gyógyítani, és mikor javasolt a műtéti kezelés elvégzése.

A műtét idejének meghatározásánál mindig mérlegelni kell a beteg korát, testsúlyát, kísérő betegségeit, a műtét kockázatát és a várható eredményeket.

Alapvetően a térdprotézisek két nagy csoportba oszthatóak: szánkó- (unicondylaris) és teljes felszínpótló protézisekre.

térd protézis1

térd protézis2

Az első kép és röntgen egy szánkó-protézist, a második kép egy teljes felszínpótló protésist mutat

Rendkívül lényeges kiemelni, hogy sem a szánkó- (unicondylar) sem a teljes felszínpótló térdprotézis nem rosszabb vagy jobb a másiknál.

Mindíg egyénre szabottan kell ezt a kérdést eldönteni, ugyanis arról van szó, hogy az adott beteg porckárosodásának megfelelő, a beteg számára a legelőnyösebb protézist kell választani.

A térdről készült RTG felvétel alapján nagy valószínűséggel megállapítható, hogy melyik protézistípus alkalmazása szükséges.